Senin, 04 Februari 2013

Penyesalan Diri

Wahai diri....
jika Tuhanku bertanya padaku..
tidakkah kau malu bermaksiat pada-Ku..?
kau sembunyikan dosamu dari makhluk-Ku..
dan datang pada-Ku dengan penuh dosa..
tidakkah kau malu bermaksiat pada-Ku..?
maka bagaimana aku menjawabnya..
Duhai diriku yang malang....

wahai diri....
siapalah kiranya yang dapat menyelamatkanku..
sementara aku terus menyogok jiwaku dengan impian dan harapan..
dari masa ke masa..
sungguh, aku melupukan apa yang akan dihadapi setelah mati..
dan apa yang akan  berlaku setelah aku dikafankan..
setelah ku lebur dalam kesunyian sendiri seorang diri..
seolah-olah aku ini telah dijamin untuk hidup selama-lamanya..
seakan maut tak akan menemuiku...

wahai diri....
jikalau datang padaku sakaratul maut yang menyiksa dan mnyakitkan..
siapakah yang mampu melindungiku..?
ku lihat pada setiap wajah..
adakah dari mereka yang bisa menebusku....

duhai diriku yang menyedihkan....
sungguh, aku akan ditanyai..
tentang apa yang telah kulakukan didunia..
sementara tak ada upayaku untuk menyelamatkan diri ini..
maka bagaimana aku menjawabnya..
setelah aku mengabaikan urusan agamaku..

celakalah aku....
jikalau aku tak kembali, duhai diriku..
padahal aku telah mendengar ayat-ayat Allah yang menyeruku..
padahal aku telah membaca tentang apa yang telah diberitakan dalam surah Qaaf dan Yasiin..
padahal aku telah mengetahui tentang hari dikumpulkannya manusia..
namun aku lalai....
aku lalai dari maut yang akan segera menjemputku..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar